Door Sigourney Meijer, dietist

Vegan eten groeit nog steeds in populariteit. Er komen steeds meer veganistische producten als alternatieven. Niet alleen vlees- en visvervangers, maar ook plantaardige melk, yoghurt en kaasproducten. Helaas komen er ook steeds meer bloggers en vloggers en zijn er vaak wisselende verhalen over hoe goed een vegan dieet is, maar hoe gezond is vegan eten eigenlijk?

Om daarop in te gaan is het handig om eerst in te gaan op eiwitten. Als vegetariër is het niet zo moeilijk die voldoende binnen te krijgen, je eet namelijk nog zuivelproducten en eieren. Bij een vegan dieet worden alle dierlijke producten vermeden. Maar juist dierlijke eiwitten zijn goed door ons lichaam op te nemen, wel 96% van de eiwitten kunnen gebruikt worden door ons lichaam. Ons lichaam is hier op gebouwd. Daarnaast mis je bij een vegan dieet essentiele visvetzuren, die zijn nodig voor het goed functioneren van de hersenen. Vitamine B12 komt vrijwel alleen in dierlijke producten voor. Vooral bij kinderen onstaat hier snel een tekort aan waneer zij plantaardig eten. Verder loop je ook risisco op een tekort aan vitamine B1, B2 en ijzer.

 

Wil je graag wat minder dierlijke producten eten? Kies er dan voor om wat vaker plantaardig te eten. Eet eens wat vaker in de week peulvruchten in plaats van vlees en neem af en toe eens plantaardig beleg op brood zoals hummus of groentespread. Je kunt vlees ook vervangen door twee eieren of een stukje vis. Als je kiest voor een vervangend product, kies een product op basis van soja. Let er dan wel op dat er vitamine b12 en ijzer aan toe is gevoegd en dat er minder dan 1,1 gram zout in zit.

Als je graag minder vlees of zuivel wilt eten, maak dan kleine aanpassingen, maar blijf voldoende en gevarieerd eten. Of kies ervoor om alleen geen vlees meer te eten, maar let daarbij wel op dat je voldoende alternatieven kiest zoals vis, peulvruchten, eieren of een vleesvervanger.

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren